انواع سمعک زیمنس اکسپرینس

در این وبلاگ به بررسی انواع سمعک ها و کاربرد آن ها می پردازیم

انواع سمعک زیمنس اکسپرینس

۹۴ بازديد

 

آنالیز و تفسیر

تغییر پذیری های نرمال

مولفه های ALR ضرورتا قله های موجود در شکل موج ALR نیستند. این نکته گذشته از شکل معنایی بیان آن، یک نکته بنیادین در مورد منشاء آناتومیک ALR محسوب می شود. بدین ترتیب، هر شکل موج ممکن است درواقع حاوی سمعک زیمنس اکسپرینس بیش از یک مولفه منفرد باشند و شاید حاوی مولفه های چندگانه از منشاهای عصبی متفاوت و بالطبع تاثیرپذیری متفاوت از تغییرات پارامترهای محرک و یا حتی نوروپاتولوژی های متفاوت باشد. این یک مفهوم بنیادین در مورد ALR است. در واقع تمایز بین موج ها و مولفه ها فقط یکی از تفاوت های مفهومی آشکار بین AER های زودرس و پاسخ های دیررس است. نکته تمایز دوم مربوط به ماهیت شکل موج است. شکل موج در مورد AER های زودرس (مثل ABR, ECoG و حتی AMLR) از یک فرد به فرد دیگر و برای دفعات مختلف آزمون یک فرد، از جنبه اکثر متغیرهای مربوط به ویژگی های محرک بطور چشمگیری پایدار هستند. در پاسخ های زودرس‏، به سادگی از بسیاری از فاکتورهای فردی مثل وضعیت هوشیاری یا توجه به سیگنال صرفنظر می کنیم. هرگاه فاکتورهای فردی تاثیری بر پاسخ های زودرس بگذارند، بنظر می رسد که همه موج ها تحت تاثیر قرار می گیرند. نکته مقابل این وضعیت در مورد پاسخ های دیررس و مولفه های موجود در چارچوب زمانی ALR مطرح می شود. بدین معنی که تغییرات بسیار کوچک در ویژگی های اکوستیک سیگنال و یا تفاوت بسیار جزئی در رفتارهای فرد می تواند بطور چشمگیری بر شکل موج و حتی حضور یا غیاب یک موج خاص ALR یا یک مولفه تک موج تاثیر بگذارد.

به بیان دیگر‏، تغییرات موج های منفرد موجود در ALR در برابر تغییرات محرک یا فاکتورهای فردی همواره و همزمان بایکدیگر رخ نمی دهند. تا حدودی می توان گفت که هر کدام از موج های موجود در چارچوب زمانی ALR را می توان بعنوان یک پاسخ کوچک در نظر گرفت که از جنبه نحوه ایجاد، توزیع منطقه ای (جغرافیایی) و اغلب سایر جوانب، با پاسخ های کوچک همسایه خود متفاوت هستند. بطور کلی، شکل موج پاسخ های شنیداری دیررس بسیار پیچیده است و اختصاصا در برابر بعضی انواع سیگنال ها (مثل اصوات گفتاری) و در برابر بعضی وظایف شنیداری مورد درخواست، تغییر پذیری بسیار زیادی نشان می دهد.

موج ALR N2 (یا N100) در واقع یک موج پیچیده است و معمولا موج تیزی است که درحوزه نهفتگی 75 to 150 ms رخ می دهد. پارامترهای مولفه N1 (شامل حضور آن، نهفتگی و دامنه آن) و حضور زیر مولفه ها یا سایر موج های منفی موجود در همان چارچوب زمانی تحت تاثیر ویژگی های فیزیکی محرک مثل نوع (تون برست یامحرک گفتاری) فرکانس محرک های تونال‏، شدت، طول مدت، و نسبت تکرار و هم چنین فاکتورهای فردی نظیر وضعیت هوشیاری و خواب، توجه و حافظه فرد قرار می گیرد. در واقع هرگاه فرد بطور انتخابی به یک محرک ویژه توجه می کند، موج N1 بهبود می یابد (منفی تر می شود).

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.